Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.12.2007 12:24 - Рисковете за Домоуправителя
Автор: etajna Категория: Други   
Прочетен: 6279 Коментари: 2 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Какви са рисковете за домоуправителя, когато реши да прави някакъв по-голям ремонт? И как да се управляват?



Различните хора имат различен праг на чувствителност – някои са по-смели и не им пука да правят ремонти за над 500лв без допитване до общото събрание и комисия. Други не смеят да направят дори ремонт за 50лв. Тези прагове, могат да се уточнят в правилника.  Съществува риск дейностите да не бъдат извършени качествено и в пълен обем, или парите да не бъдат събрани, така, че домоуправителя да е на загуба.   Постоянно бродят бизнесмени, които предлагат редица услуги. Да ти направят улуците, покрива да ти ремонтират, или козирката пред входа („защото са им останали материали”)...   Всъщност зад това може да се крие чиста измама – ако дадеш капаро, може да не се появят повече, или работата да се проточи; или „частична” измама – примерно накрая се оказва, че цената е доста по-различна, или пък качеството на работата не е каквото очакваш. При „частичната” измама щетите може да са по-големи.   Добре е да се избягват контактите с подобни „бизнесмени”, но понякога е невъзможно – например „фронтменът” на групата изглежда доста прилично и те омайва с ниски цени, високо качество, гаранция, уверение че плащаш само ако им харесаш работата.   Когато се усетиш, че нещо не е наред вече е късно – свалили са ти старите улуци или са размъкнали старата хидроизолация, така че без ремонт няма да минеш. Или са ти дали да подпишеш някакво листче, че се задължаваш да им заплатиш при свършена работа.  
  1. Най-добре е да не се започва изобщо разговор със случайни. Това е възможно, когато „майсторите” са от онези, които обикалят от вход на вход. Но когато сам си ги извикал, по обява, няма как. Лъжливите майстори са опитни в контактите с хора, така че имат изход от всяка ситуация, трудно е да ги поставиш в неудобно положение, имат отговор на всички въпроси.
 
  1. Добре е с теб да има поне още един човек. Една от тактиките на лъжливите майстори е това, че в началото с теб говори един, после друг, а в даден момент се появяват още хора – примерно като число могат да достигнат 8-10 души и всеки ти говори – това е доста смущаващо. Особено ако са от малцинствата, сам човек трудно може да взема точни решения за ситуациите, които може да възникнат. Освен това в началото тонът на разговор може да е един, но в даден момент да стане друг, дори да започнат да те заплашват, че не си спазил някаква уговорка, че те са ти казали и какво са виновни че ти не разбираш от тази работа – да не си се хващал;
 
  1. Как да ги познаем... по делата разбира се! Да посочат някакво близко място, където са извършвали такава дейност за да провериш. Да покажат нещо като типов договор, за да се види какви условия предлагат. Дали фирмата е регистрирана на името на някой от тези хора или на съвсем друг човек – това е доста смущаващо и леко за проверка. Лъжливите майстори обикновено ти дават хиляди уверения, но никога не представят дори лична карта. Могат да те уверяват, че ще ти покажат къде са работили преди, но никога няма наистина да ти дадат адрес, за да провериш. При съмнение -  просто прекрати разговора или им кажи да прекратят работата, независимо до къде са стигнали – по –нататъшната „работа” ще ти носи още по-големи загуби.
 
  1. Когато имат сайт – може да се погледне, кога за последно е обновяван сайта, колко телефона са предоставени, има ли някакви сертификати... Може да се погледне дали сайтът не е „копие” на някакъв друг – обикновено едно към едно! Има риск, телефонът да е на импулси и целта на занятието да е надълго и нашироко до ти се обяснява. Добре е човек да е подготвен за това, ако усети прекалена любезност и многословие.
   
  1. Добре е да си запознат предварително с дейността, която ще се извършва – например как се измерва трудът, как се заплаща. Така че да си наясно, какво означава обявената цена – какво влиза в нея. Например при хидроизолация на покрив, по подразбиране цената включва: почистване на основата, грундиране, полагане на хидроизолацията и залепване (газопламъчно)
 
  1. Необходима е да се увериш, че това е цената и че няма да има изненади – например дали няма да има някакви 15 или 30% отгоре, които уж се подразбират. (когато се прави хидроизолация на пакрив вложеният материал е 15-20% повече от квадратурата на покрива, поради застъпването между платната и наличието на различни елементи – комини, бордове) Отделно при строителните работи винаги възниква нещо непредвидено, което трябва да се направи извън договорената цена. В началото е добре да се информираш (от майстора), какво може да възникне...
 
  1. Необходимо е да си наясно с технологията на дейностите – дали не е необходимо преди да почнеш една дейност да се свърши друга, за да не се влоши качеството или да се наложи да се прави наново;
 
  1. Материалите, с които се прави ремонтът – дали са качествени, да не са залежали или повредени. Например при хидроизолация на покрив е много важно как се съхраняват и транспортират материалите. От някои складове може да се закупят залежали материали или такива с дефекти при транспортиране – преоценени. А ти ги фактурират като редовни. Това трудно може да се контролира.
 
  1. Не се съгласявай да дадеш пари за материали, а майсторите да ти представят фактура! На такава фактура може да се вярва, само ако е от голям хипермаркет от сорта на Практикер, Бриколаж, Метро...
 
  1. Добре е предварително да уточните крайната цена на ремонта... но не винаги е възможно. За това може да се направи предварителен оглед, макар че и тогава може да не се даде окончателна цена, а само приблизителна – и това е нещо.
 
  1. Да се уточнят някои дейности, които майсторите по принцип не вършат – почистване и извозване на боклуците. Някои отпадъци е забранено да се изхвърлят в кофите за боклук и трябва да се поръча тяхното извозване. От друга страна – техника на безопасност – да се вземат някакви мерки от падащи предмети – преграждане с лента...
 
  1. Ако се стигне до подписване на договор, да се укажат подробно дейностите които ще се извършват и да се предвидят в максимална степен допълнителните дейности. Договорът да се подписва винаги в два екземпляра. Често ти пробутват да подпишеш договор, който е в един екземпляр и стои в тях – не можеш да го четеш по-внимателно.
 
  1. Постоянен контрол за работата – дали спазват технологията на работа, дали влагат материалите, които са заявили че ще влагат... дали правят технологичните паузи, необходими между отделните операции. Дали допълнителните дейности, които казват че правят, действително се налага да се правят...
 
  1. Приемане на работата. Желателно е това да стане от комисия избрана от общото събрание, да се подпише протокол – от цялата комисия и ако има забележки, да се напишат. Заплащането да се извърши с подписване на документ и даване на гаранция.
  Рискът да не се съберат парите за дадена дейност е доста голям . А също и недоволства от работата на фирмата – понякога се изразяват недоволства, без да се излагат някакви смислени аргументи, просто така заради спорта. Когато поискаш съвети и препоръки никой не ти дава. При вече свършена работа започват коментарите, как щяло да бъде по-качествено, по бързо и по-евтино. Създаването на комисия е добър начин да прехвърляне на риска върху повече хора:   1.              Живущите в блока да са наясно с цената на дейностите, които ще се извършват, да имат възможност да участват в комисия, която да решава коя фирма да прави ремонта и да приемат работата й.   2.              Да имат възможност да заплащат сумите в брой и по банков път в удобно за тях време.   3.              Отказ да се внасят сумите решени от ОС. Ако всички документи от събранията и документите за събиране на пари са наред, би трябвало сумите да могат да се съберат и по съдебен път.   4.              Живущите в блока да са наясно с условията на гаранцията – за колко години е, какви изисквания има и да не бъдат нарушавани. Защото ремонтът може да е качествен, но по някакви външни причини да се наложи отново да се извършват същите дейности. Съкооператорите започват да негодуват, отказват да плащат или си искат парите, като търсят „необходимия грешник”, който да им бъде като социален отдушник - човек-виновник, когото да си псуват на воля...   5.              Когато се налага да се извършват ремонти в часовете за почивка е необходимо да се предупредят живущите. Някои може да протестират, но по закон се допуска такива дейности да се извършват с разрешение на домоуправителя.     Например във връзка с ремонта на покрива, който ми е най-важната задача, направих снимки на течовете в студения таван на блока, по време на обилен дъжд. След ремонта тези течове не трябва да ги няма. Има резон да се поставят някакви обозначения на местата където тече и да се направят нови снимки. Смятам да документирам ремонта и да го постна тук – ако работата е качествена, това ще бъде една добра реклама за изпълнителя.



Гласувай:
0
0



1. abulafia - "наръчник на домоуправителя"
12.12.2007 17:06
това издание може да ти е интересно -http://www.flgr.bg/bg/cms/%D0%98%D0%B7%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D1%8F/%D0%9D%D0%B0%D1%80%D1%8A%D1%87%D0%BD%D0%B8%D1%86%D0%B8/o/541/541
цитирай
2. etajna - наистина ми е интересно и се надявам
12.12.2007 18:47
да е полезно.

Благодаря ти!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: etajna
Категория: Други
Прочетен: 2892067
Постинги: 16
Коментари: 1047
Гласове: 259
Архив
Календар
«  Септември, 2021  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930